Jól zárta 2019-es évet a Samsung tavalyelőtthöz képest, de…!

Februárba lépve érkeznek a 2019/Q4-es, illetve a teljes 2019-es teljes évi kimutatások. Nyilván a cél mindig a növekedés elérése, valamint, hogy minél nagyobb szeletet ragadjon ki abból a bizonyos tortából. A Samsung nem csak mobiltelefonokkal foglalkozik, azonban most csak az IM termékcsoport eredményeit venném górcső alá, réven, hogy ott foglalnak helyet a telefonok és a tabletek. Ha időm engedi, akkor nemsokára nyilatkozom a vállalat teljességéről, illetve az egyes divíziók teljesítményéről – de mivel ez csak másodlagosan érinti a blog fókuszát, így kis türelmeteket kérném.

A Samsung Experience Store Dubaiban.

Előjáróban mindenképp muszáj kiemelnem, hogy a 2019-es év kulcsfontosságú volt. A Galaxy S és Note szériából ekkor dobta piacra a 10. tagjait (igaz utóbbinál évekkel ezelőtt csellel áltak elő, hiszen a Note6 egy nem létező fogalom!). A flagship szériák változáson mentek át: a tavaszi csúcskategória három tagra (a Galaxy S10 Lite-tal négyre), míg az őszi kettőre (a Galaxy Note10 Lite-tal háromra) bővült. Ezzel párhuzamosan megjelent egy újabb termékcsalád, az összehajtható készülékeké, melynek első láncszeme a Galaxy Fold lett. Azt is fontos megjegyezni, hogy eltűnt a portfólióból a J-széria, azaz beépült az A-szériába.

Most pedig jöhetnek a kérdések, miszerint: a bevezetett változások és készülék forradalmak miként segítették a Samsungot a 2019-es évben?! Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy a kisebb gyártók egyre jobban kezdenek felzárkózni, ami által a versenyhelyzet még kiélezettebb.

Az IM termékcsoport árbevétele:

A következő kimutatásban arra fókuszálnék, hogy a Samsung az elmúlt 3 évben milyen árbevételt generált negyedévente. Az értekek KRW valutában, azaz dél-koreai wonban értendők. Mielőtt elemzésbe kezdenék, vessünk egy pillantást a kimutatásra.

Ami elsőként szemet szúrhat, hogy 2017 második negyedévében az IM termékcsoport nagyon ment. Rekordot is döntött, ugyanis 30.01 billió wonos árbevételre tettek szert, ami nagyjából 7.65 billió forintot jelentene jelenlegi árfolyam átszámítással. Azóta sem sikerült ennyire kiugrót generálni. Ennyit jelentett a Galaxy S8-család letisztultabb megvalósítása a Galaxy S7-ek után. 2018-ben az első és az utolsó negyedév volt a legforgalmasabb, míg 2019-ben a harmadik. Ez utóbbi köszönhető annak, hogy több helyen elstartolt a Galaxy Note10-család mellett a Galaxy Fold, ami a legdrágább készülékévé nötte ki magát a Samsungon belül.

A 2019-es évben a harmadik negyedév lett a legforgalmasabb, míg az utolsó csak a dobogó alsófokán zárt. Idehaza hiába érződött erősebbnek Black Friday-időszaka, mégis a nyár vége, ősz eleje 15%-kal jobb mutatókat generált.

Az IM termékcsoport nyeresége:

Természetesen a nyereség és az árbevétel szoros összefüggésben van egymással. Nyilván 2017 második negyedévét nem lesz könnyű megugorni, amikoris a Samsung 4.06 billió wont generált, azaz 1.03 billió forintot. No, de vessünk egy pillantást az alábbi kimutatásra, mert lesznek érdekességek.

Például az, hogy hiába zárt 2017 utolsó negyedéve erősebben 2018 és 2019 azonos időszakához képest árbevétel szempontjából, nyereségben viszont maga mögé utasította a tavalyi esztendő a korábbiakat. A 2.52 billió wonos haszon 640 milliárd forintot takarna átszámítva.

A haszon mutatója 2019 évben végül egyik negyedévben sem ugrott 3 billió won (~670 milliárd forint) fölé, amit 2018 Q1-e óta nem sikerült megugrania újra a vállalatnak. Született negatív rekord is! Tavaly a leggyengébb negyedév a második lett, ami olyan mélységet hozott magával, amelyet az elmúlt 3 évben egyszer sem láthattak az ellemzők.

Összesített éves kimutatás:

Hiába volt olykor érezhetően döcögősebb az árbevétele a Samsungnak 2019-ben, mégis sikerült megdöntenie az előző évek összmutatóit. Míg 2018-ban 100,68 billió wont (25,59 billió forint) generált, addig egy évvel később már 107,26 billió wont (27,26 billió forint). Ezzel pedig felülmúlta a 2017-es esztendő teljesítményét, amikor 106,67 billió won-on (27,21 billió forinton) álltak meg az összmutatók.

A nyereség tekintetében azonban más adatok mutatkoztak. 2017-től egy lineáris csökkenés jellemzi az IM termékcsoportot. Immáron 10 billió won alatt a szegmens haszna, míg 2017-ben a 12 billió wont surolta. Ez viszonyításként 20%-os visszaesést jelentene.

Hamarosan jövünk a többi diagrammal, kis türelemeteket kérnénk!