A koronavírus teljesen átformálta az elektronikai kütyük piacát. Azáltal, hogy több ország különféle korlátozást vezetett be a járvány felfogása érdekében, megváltoztak az emberek szokásai. Az oktatás távoktatásra cserélődött, valamint, számos olyan munkahely váltott home office megoldásra, ami korábban egy irodában nyomta. Átpozíciónálódott a virtuális térbe a megélhetés és a tudás fenntartása, amihez bizony olykor elengedhetetlenek a tabletek, a netbookok és laptopok. A Canalys által összeszedett adatok pedig alátámasztják, hogy az elmúlt 5 esztendőben ilyen mértékű növekedés sosem mutatkozott egyik szegmensnél sem. Legfőképpen a szórakoztatásra vásárolt PC-k, notebook-ok és netbookok triójánál mozdult ki a görbe intenzívebben.
A járvány okozta hatásból egyértelműen profitált a szegmens, hiszen hatalmasat ment, amelyet a Canalys elemzései is alátámasztanak, melyből kiderül, hogy a tabletek iránti kereslet ugyanott van, mint anno 2015 utolsó negyedévében. De nézzük rá a diagramokra és vonjunk konklúziót:

Forrás: Canalys
A fenti diagramokból tökéletesen leolvasható, hogy általában az adott évek utolsó időszakában növekszik az érdeklődés a tabletekre. Ez azért van, mivel a Black Friday és az ünnepek érkezésével lehetséges ajándékötletté nővik ki magukat, mégis csak a fiataloknál és az idősebbeknél egy remek opció. Igazán mélyponton 2020 első negyedévében volt, amikor jelentősen visszaesett az igény irántuk. Valószínűsíthetőleg azért, mert akik vásárlás előtt álltak, azok kivárásra játszottak. Nem akartak látatlanul belekezdeni a költekezésbe, azonban valamiféle külső nyomás erre rákényszerítette őket, gondolok mondjuk a rajta történő tanulásra vagy munkavégézésre. Mégis csak olcsóbb, mint egy laptop.
2020 második negyedévében már felülmúlta a görbe az előző évi teljes időszakét, és meg se állt évvégéig. Az utolsó három hónapban a forgalom 1/3 zajlott, ami elképesztő. A teljes leszállítás mértéke 160 millió darabnál állt meg, amekkora anno 2015/Q4-ben volt. Nem ma, remélem érzítek, hogy milyen mértékű a változás.
A tabletek szegmensét az Apple uralja. A piaci házrésze 36%-on állt meg a tavalyi évvégén, ami elképesztő. Csak szemléltetésként mondanám, hogy minden harmadik táblagép az almás brandtől került eladásra; míg minden ötödik a Samsung részéről. A Huawei-t leszámítva az összes márka növelte a mutatóját, ám a Lenovo mindenkit maga mögé utasított a 125%-os növekedési értékével, ugyanis 5 milliónál többet sikerült leszállítatnia.

Forrás: Canalys
Mint említettem, 160.6 millió darab tablet került értékesítésre 2020-ban, ami 2019-hez képest 28%-os növekedés, amikor csak 125.3 millió talált gazdára. Ennek a summáját az Apple tudhatja magáénak, hiszen 58.8 millióval vezeti a listát. A Samsungra sem lehet panasz, hiszen tavalyelőtthöz mérve 40%-kal több készüléket sikerült eladniuk, így cirka 9 millió plusszal büszkén kihúzhatják magukat. A dobogó harmadik fokára a Huawei állhatott fel, ami a legalacsonyabb eltérést tudja felmutatni.
Összességében leszögezhető, hogy a koronavírus nagyon jót tett a szegmensnek. Több éves folyamatos csökkenést állított meg, illetve bebizonyította, hogy van helye a műszaki cikkek piacán. Érdekes látni, hogy milyen nagy mértékű a növekedés. A forgalmat amúgy az okostelefonok részlegétől vette el, mégis csak egy nagyobb kijelzőn dolgozni vagy szórakozni egyszerűbb a felhasználóknak.

Forrás: Canalys
Kíváncsian várom 2021 első negyedévének mutatóit! Ti vásároltatok 2020-ban táblagépet? – Ha igen, melyik gyártó mellett tettétek le a voksotok?