Míg a 2020-as év harmadik negyedévét a koronavírus járványának második hulláma határozta meg, addig az ideit inkább a kereslet megélénküléséből fakadó alapanyag (értsd: chipset) hiánya. Ha új elemzés fut be, akkor szinte biztosan megemlítik a fennálló gondot, ami miatt a gyártók hiába szeretnének jobban teljesíteni, egyszerűen nem megy, mert korlátokba ütköznek. Tegnap olvashattátok a tabletekhez kapcsolódó összefoglalónk, most pedig az európai piacon történt okostelefon eladásokra helyeznénk a hangsúlyt, ugyanis történt egy s más, amire mindenképpen ki kell térni.
Először talán arra, hogy júniusban a Xiaomi megelőzte a Samsungot és az Apple-t. A világsajtó fel is kapta a hírt, hiszen először történt ilyen, s már elkezdték temetni a dél-koreai vállalatot. Nyilván lehetett sejteni, hogy hirtelen fellángolás történt, mégis csak, „egyszer volt kutyavásár Budán” alapon a folytatásra fordulatot lehetett sejteni. Júliusban, ha minimálisan is, de visszavette a régióban a trónt a Samsung, amit a következő hónapokban sikeresen megtartott úgy, hogy közben tovább erősítette a pozícióját.

Forrás: Counterpoint Research
Mint az a táblázatból leolvasható, 2020 januárjától megfigyelve az abszolút mélypontot 2021 júniusában érte el a dél-koreai gyártó. Ott teljesedett ki a chipset hiány, vagy éppen valami más, melyből erőt tudott meríteni a két versenytárs. Érdemes azt is szemre vételezni, hogy augusztusról szeptemberben mekkorát esett vissza a Xiaomi (26%-ról 18%-ra), melyből legfőképpen az Apple profitált. Utóbbi sokat köszönhet az iPhone 13-családnak, ám a Samsung a debüt mellett – köszönhetően a foldable szegmensnek – azért 1%-kal erősödött.
„A Samsung megőrizte piacvezető pozícióját, miután az év eleji ellátási gondjait nagyrészt kiheverte. Ám továbbra is csökkent az eladási adata. Ennek ellenére zárhatott volna rosszabbul, ha nem lett volna kellően népszerű a Galaxy Z Flip3 5G – különösen Nyugat-Európában.”
olvasható Jan Stryjak, a Counterpoint kutatójának összefoglalójában.
Ha a teljes okostelefon piacot vesszük alapul, akkor 2020 harmadik negyedévéhez képest 4%-os visszaesésről lehet beszámolni. Mutatnám grafikon formájában:

Forrás: Counterpoint Research
A Samsungnak a piaci részesedése jelentősebben csökkent, de ismét tartja magát 30% felett. A tavalyi azonos időszakban 35.8%-on állt, míg most 30.4%-on. Azaz majdnem minden harmadik okostelefon tőlük kerül forgalomba. A versenytársaknál jelentősebb lemaradással mutatkozik, a Xiaomi 23.6%-kal, az Apple pedig 22.1%-kal követi. Vélhetően a TOP3 sorrendje a közeljövőben biztosan nem fog változni.
Érdemes megfigyelni, hogy a Huawei piaci érdeklődő köre miképpen válik feledésbe. Immáron csak 0.5%-os szeletet tudhat magáénak, ami 2020/Q3-hoz képest 94%-os csökkenés, amikor is 8.1%-on állt. Nála még a Nokia vagy éppen a Motorola is erősebb 1-1% körüli értékkével. A legnagyobb növekedést a vizsgált időszakban a Vivo mutatta, amely több európai országban tűnt fel.
Az elemzők szerint az Apple jó eséllyel megközelítheti, de akár megelőzheti a Samsungot a folytatásban, hiszen az iPhone 13 eladások rekordokat döntögetnek.