Mikor lesz újra a kiszemelt termékem?!

Minden év utolsó két hónapja a kereskedelem legintenzívebb időszaka. Elég mindössze csak azt alapul vennünk, hogy karácsony közeleg, amelyre az összes promóció épül. Magyarországon az őszi Joy- és Glamour napok határozzák meg az ünnepekre történő vásárlási előkészületeket, melyet a Black Friday napok vagy éppen hetek követnek. Gondolom már mindenki esett abba a meggondolatlan helyzetbe, hogy ráérősen ment el vásárolni arra alapozva, hogy úgy is lesz a termékből, amit kinézett; nem két darabot rendeltek belőle. Ez valóban így van, csak éppen azzal is számolni kell, hogy a kereslet és a kínálat az év utolsó hónapjaiban nem éppen áll egyenesarányban. Könnyedén meglepődhetünk, hogy a kiszemelt termékből nincs és nem is nagyon lesz egy hamar!

Fel is tehetjük az igén egyszerű költői kérdést, miszerint:

Mikor lesz újra a termékből?

A békéscsabai Samsung mobilvilág sziget.
Beküldte: TNorbert

Aki a kereskedelemben dolgozik, az nagyjából látja, mi történik a háttérben. Aki pedig csak vásárolni jár, most azokhoz szólnék, mert talán így tisztábban látják a helyzetet. Minden elektronikai üzlet, vállalkozás éves tervvel rendelkezik (célok nélkül nincs inspiráció!), ami le van osztva hónapokra, illetve súlyozva van a különböző időszakokra. Pl.: egy okostelefont értékesítő hely, nem februárra fogja a forgalom nagyobbik részét belőni, hanem novemberre és decemberre. Ez tiszta sor! A tervek éves szinten általában 10-15%-kal növekednek az előző évhez képest. Nyilván befolyásoló tényező, hogy sikerült-e a teljesítése az adott évinek, mert azt veszik alapul.

Van egy kevésbé ismert fogalom, amit árustopként emlegetünk. Ennek lényege, hogy ne szálljon el egyik gyártó és forgalmazó sem. A legegyszerűbben elmagyarázva ez annyit takarna, hogy Te hiába mész be az üzletbe megvásárolni a kiszemet terméket, készlethiányból fakadóan nincs módod rá, hiába van rá meg a pénzed. Az árustop részben megakadályozza, hogy a következő évben egy olyan targetet kapjon az adott beszállító vagy értékesítési hely, amit eszméletlenül nehéz lesz teljesíteni. Ez afféle tudatos manipuláció, hiszen a pozitív kimozdulással van sikerélmény. Ez a szankció összefügg az éves leltárral is, ami egy iránymutató tényező. A cél, hogy az év utolsó napjaiban történő leltározásnál a raktárkészlet minél minimálisabb legyen. Ergo, akkor vagy ügyes, ha nincs öregárud (=beragadt készleted), ami már akár a raktárkészlet foglalásával is veszteséget termelhet.

Álljunk csak meg egy picit! Miként termelhet veszteséget? Azt kell látni, hogy nincs eszeveszett rendelés a háttérben. Minden tudatosan történik. Pl.: van egy felsőlimit, amit ha akarnál, csak nagyon indokolt esetben léphetsz át. Általában új termék bevezetésénél! Legyen példánknál ez jelképesen 5 millió forint a Samsung telefonokra. Ha van öregárud, ami nem pörög olyan ciklikussággal, mint ahogy azt betervezted, az nyomja a raktárkészleted, s ezáltal, ha mondjuk az ára 700 ezer forint, mert egy beragadt Galaxy Fold-ról van szó, akkor már csak 4.3 milliód van szabadon, mivel tudsz gazdálkodni.

Két ünnep, mármint karácsony és újév napja között a legtöbb helyen nincs ki-, beszállítás. Ilyenkor szünetel minden. (Pl.: a Szukits könyvkiadónál sincs ez másképp; csakhogy másik élő példával álljak elétek.) Ezt hívják évvégi leállásnak, ami kihat a jövő év első hónapjának elejére is. Nyilván olyan termékek, amelyek év közben a főraktárban maradtak, azokból érkeznek az üzletekbe; de amelyek valóban készlethiányosok, mert elfogytak a hazai főbázisról, azok csak majd január vége felé lesznek legkorábban.

Visszakanyarodva az okostelefonok piacára. Ha Samsung termékből kiszemeltél mondjuk egy Galaxy Tab S6 Lite-ot, mert pl.: nagyon jó ár/érték arányt képvisel a tablet, az legjobb esetben is csak majd valamikor február körül lehet a Samsung márkaboltok polcán. Új készletek január közepe előtt nem igazán várhatók.

Mit tanácsolsz?!

Amit a legtöbben elhibáznak, az a türelmetlenség. Bizonytalan forrásból vásárolják meg a terméket. Nem javasolt, hiszen bukhatod a garanciát, amit ne kelljen sose érvényesítened, de ha mégis kell, akkor teljesen jól tud jönni, mert eléggé megóvja a pénztálcádat. Belefuthatsz olyan készülékekbe, amelyek rejtett hibákkal rendelkeznek, pl.: előzetes használatból fakadóan az akkumulátora már hozza azt a kondíciót (mert pl.: megvásárolod a kitett készüléket, amely demózta), amit kellene; vagy egyéb másba.

Vedd figyelembe, hogy a beérkezésnél van egy leíratlan prioritás, miszerint:

  1. a Samsung.com webshopja töltődik fel x készlettel,
  2. majd a Samsung Experience Store-ok y darabszámú árukészlettel,
  3. végül a hivatalos partnerek,
  4. legvégén pedig mindenki más.

Mind a Samsung.com, mind a Samsung márkaboltok adnak lehetőséget arra, hogy egy még nem kifutott termék beérkezésére fel tudj iratkozni. Előbbinél általában a „Kérj készletértesítő” felirat található a termék kosárba helyező ikonja helyén, utóbbinál pedig, ha felhívod bármelyiket, akkor előregisztrálhatsz a beérkezésére a kiszemelt árunak, így nem viszik el előled egyből; valamint megspórolod a felesleges köröket a keresgélésével és a telefonon keresztüli érdeklődéssel.

A raktárkészletek helyreállása legkorábban februárban történik meg. Minden évben így van, szóval, ha okosan akarsz vásárolni, akkor fogadd meg a tanácsunk, mert tényleg csak jót szeretnénk! Remélem sikerült helyre tenni a tényt, ami a készlet hiány és annak megoldásához vezet!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.