Sokszor hangoztatjuk, hogy a Samsung stratégiai váltás előtt áll, csak éppen a múltját nehezen tudja maga mögött hagyni. A céljai között szerepel a prémium szegmens meghódítása, ahol az Apple egyedüli trónfoglalóként bitorolja már egy jó ideje a No.1 pozíciót. A Galaxy S és Z termékcsalád segítségével próbálják évről évre csorbítani a versenytárs sikereit, azonban van más márka is, amely hasonló babérokra szeretne törni. A Counterpoint Research piackutatócsapat most arról készített kimutatást, hogy a 600 dollár és afeletti árcímkével rendelkező termékek miként befolyásolják a globális okostelefon-piacot, illetve márka és operációs rendszer oldaláról minként oszlik meg a torta.

Forrás: Counterpoint Research
Előjáróban viszont annyit mindenképpen meg kell említenem, hogy 2022-ben a globális okostelefon-eladások 12%-kal csökkentek az előző esztendőhöz képest. Ez szomorú tény a márkáknak, viszont a rossz a jóban, hogy a globális prémium szegmens ezzel szemben 1%-kal erősödött; és határozottan hozzájárult ahhoz, hogy az okostelefon-piaci bevétele még több legyen, ugyanis annak 55%-át tette ki.
Eddig még egyszer sem fordult elő, hogy a prémium szegmens bevételi formában ilyen mértékben kivegye a részét. Az, mint a fentebbi grafikon is mutatja, évről évre mutatkozott, hogy egyre inkább nyit a közönség a drágább termékek felé, viszont 50%+-ra 2022-ben kevesen számítottak. Főleg úgy, hogy azért kellőmértékű makrogazdasági nehézségekkel néztek szembe. További érdekesség, hogy míg a prémium szegmens növekedett, addig a belépő- és középkategóriás zsugorodott.
A Counterpount csapata magyarázatai között foglal helyet az az álláspont, miszerint az okostelefonok egyre központibbá válik életünkben, az emberek ezáltal készek többet költeni az eszközökre, hogy hosszabb távon kiszolgálják igényeiket. Ergo, a többség mára befektetésként kezeli, amit a Samsung szintén felfedezett, hiszen tavaly óta a flagship és bizonyos mid-rage high-end termékek 4 főszoftver és 5 évnyi biztonsági frissítéssel rendelkeznek.

Forrás: Counterpoint Research
A gyártók közül az Apple-nek 6%-ot sikerült növekednie a vizsgált termékcsoportban az előző évhez képest. Az elemzők szerint viszont lehetett volna több is, ha az iPhone 14 Pro és Pro Max ellátási zavarát mérséklik az ünnepi csúcsszezonban. Ezzel ellentétben a Samsung 5%-os csökkenést generált. Részben a kínai piacon történt jelenlétének vesztése az egyik oka ennek, illetve a másik, hogy a Galaxy S22 termékcsalád az elődhöz képest jóval később került piacra. Azt szintúgy megjegyzik, hogy a nyár végi összecsukható termékek üde színfoltja a mutatóknak, de erről már beszéltünk külön.
Ha a prémium piac eloszlására vettek egy pillantást, akkor észrevehető, hogy a vásárlók háromnegyede választja az Apple-t a 600 dollár feletti ársávban. Ezzel szemben a Samsung mindössze 16%-ot tud felmutatni – tavalyelőtthöz képest házrész arányban vesztett 1%-nyit.

Forrás: Counterpoint Research
Zárószó gyanánt vessünk egy kószapillantást az operációs rendszerek harcára. Ugye a forrásunk csak az IOS-t és az Android-ot emeli ki, 2%-nyit vesz el mindössze teljes tortából az egyéb rendszerek, mint pl.: a Huawei sajátfejlesztésűje és más egyéb. Jelenleg az Android roppant mód mélyponton, ugyanis 2021 után 2022-ben tovább zsugorodott a jelenléte a prémium berkekben. Mondjuk ez valahol adja magát, mégis csak 75%-os piaci részesedést tudhat magáénak az Apple, ami ellen legfőképpen csak a Samsung veheti fel a harcot, a többiek jócskán elmaradnak a párostól.
A Counterpoint jóslata szerint 2023-ban az Android újra növekedhet, mivel arra számítanak, hogy a vizsgált ársávban egyre több gyártó dob piacra készüléket. Másrészt, bíznak abban, hogy a Kínában jelenlévő összehajtható készülékek globális jelleggel debütálhatnak már; illetve a Honor európai régióban lévő feltűnése átszabhatja az ottani felállást.