2020-ban a koronavírus teljesen átformálta az életünket. Több tanulmány született azzal kapcsolatban, hogy miként változott a szórakoztató elektronika piaca, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni az úgy nevezett rúzs hatás kifejezése. (Akik nem lennének tisztában a fogalommal, azoknak mondanám, hogy még a legínségesebb időkben is akarnak a vásárlók magukra költeni, hogy meglegyen az örömjük. Révén, hogy nem jelentős kiadásról van szó, bátran engednek a csábításnak.) Leginkább a hordozható kiegészítők szegmenségben mutatkozott a mutatók pozitív irányba történő kilengése.
„2020 lett az az év, amikor a hallható készülékek kötelező eszközök lettek. A hearables piaca fellendül, különösen az otthoni karantén alatt (…) Az új funkciók bevezetése még kelendőbbé tette, melyek között az aktív zajszűrést vagy a hang alapú asszintenciát lehet felsorolni.”
mondta Ramon T. Llamas, az IDC wereable szegmensének kutatási igazgatója.
A kialakult helyzettel szembe megy a félvezetők hiánya, ami miatt nem tudott egyenletesen fejlődni – hiszen döcögött a gyártás, olykor készlet hiányokat keltett. Érdemes lesz szemre vételezni a lentebbi grafikot, amelyről az is leolvasható, hogy a tavalyi év első negyedévében volt egy jókora mélypont, amiből az év végére felálltak.

Amíg a 2019/Q4-es időszakban 120 millió termék került leszállításra, addig 2020 első és második negyedévében mindez ~80 millióra csökkent le. Ez eléggé számottevő, és talán ekkor még senki se gondolt arra, hogy az év második fele meghozza a fellendülést, ami aztán 153 millión tetőzik. Csakhogy szemléltessem az év utolsó három hónapjának teljesítményét, sokkal több fülhallgató került leszállításra, mint ha egybe vennénk 2020/Q2-ben az összes hordozható kiegészítőt.
Mondanom se kelljen, de a fül- és fejhallgatók vonzották a vásárlókat. Sikeréhez az is hozzákapcsolódott, hogy másabb átszegmesben érvényesülnek, mint az okosórák, ami a wereable piac másik húzópontja.
Ha a 2020 utolsó negyedévét viszonyítjuk az előző évihez, akkor leszögezhetjük, hogy a Samsung fejlődött, hiszen éves szinten 20.5%-os növekedést tud felmutatni. Igaz vesztett a piaci részesedéséből, hiszen az olcsóbb, kevésbé felkapott márkák fellendültek, de mégis sikerült a leszállított termékeinek számát +2 millióval gyarapítania, így végeredményben 13 millióval sikerült búcsúztatni az évtizedfordulót.

Forrás: IDC
Ha a totál 2020-as évet vesszük górcső alá, akkor leszorult a dobogóról a dél-koreai vállalat, amit a Huawei, a Xiaomi és az Apple utasított maga mögé. 2019-hez képest a Fitbit jelentősen visszaesett. A Samsung 31.4 milliós tavalyelőtti mutatóját 40 millióra tornászta fel, mellyel éves viszonylatban 27.3%-os emelkedéssel mutatkozhatott a negyedik helyen.
Érdekességképp bökném be, hogy a 2019-es 346,4 milliós össznépi darabszámot 2020-ban 444,7 millióra sikerült feltornásznia a gyártóknak, amiből bátran leszögezhető, hogy a COVID-19 világjárvány jót tett ennek a piaci szegmensnek.
A Samsung nem csak a Galaxy Buds-termékcsaláddal erősíti a hearable kategóriáját, hiszen az Other tagok között feltűnik a JBL és az AKG is, amik leányvállalatai lettek több évvel ezelőtt, viszont nem változtattak a márkák nevein. Mellesleg az aktivitásmérői se buktak el a kínai versenytársak ellen, ellenben az okosóráikra már ugyanez nem mondható el.

Forrás: IDC